Intensieve samenwerking tussen specialismen

Het Gele Park is gebaseerd op een intensieve samenwerking tussen kinderopvang, (speciaal) basisonderwijs, speciaal onderwijs en zorg. Zij stemmen hun programma's en thema's op elkaar af. Waar organisatie-overstijgend gewerkt kan worden, doen we dat.

Wij volgen de ontwikkeling van kinderen aan de hand van leerlijnen. actief gebruiken we het doelgroepenmodel (voornamelijk SBO en SO). Zo spreken we dezelfde taal, is overdracht en specifiek goed verzorgd en maken we gebruik van elkaars expertise.

Ontwikkelingen volgen met leerlijnen en het doelgroepenmodel

Wij volgen de ontwikkeling van kinderen aan de hand van leerlijnen. Ook gebruiken we het doelgroepenmodel. Hierin worden leerlijnen beschreven op de vakgebieden, maar ook op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en het 'leren leren'. Het geeft inhoud aan passende doelen voor kinderen die niet de gebruikelijke leerlijnen volgen. Zo maken we het op maat. 

Spelen en leren in stamgroepen

In een stamgroep zitten kinderen van verschillende leeftijden en ontwikkelingen. Deze groepen bestaan, afhankelijk van organisatie/onderwijstype, uit twee of meerdere leerjaren. Voor het basisonderwijs geldt de indeling als volgt

  • Unit Geel: 4 en 5-jarigen
  • Unit Groen: 6 en 7-jarigen
  • Unit Oranje: 8 en 9-jarigen
  • Unit Blauw: 10 en 11-jarigen

Kinderen zitten in een vaste stamgroep. Gemiddeld blijven zij twee jaar in deze stamgroep. Kinderen beleven op deze manier hoe het de jongste en oudste in een groep is. Zo ervaren ze bijvoorbeeld het ontvangen van hulp, maar ook het geven ervan. Wanneer de kinderen wisselen van unit, maken we van die jaargroep een nieuwe indeling. Hierdoor leren kinderen nieuwe contacten maken, krijgen ze meer ontwikkelkansen en zorgen wij voor voldoende balans in de stamgroepen.